İYİ Parti için çıkış yolu

Okuduğunuz Yazı
İYİ Parti için çıkış yolu

İçerik

İYİ Parti, kuruluşundan itibaren fazlasıyla konuşulan bir siyasi parti oldu. İYİ Parti’ye yönelik eleştiriler, daha çok partiden ayrılanlar tarafından yapıldı. Şu açık bir gerçek ki bir partinin kurulduktan kısa bir süre sonra %10 oy oranına ulaşması kıymetli bir siyasi başarıdır. Bilindiği üzere Türk siyasi arenasında faaliyet gösteren siyasi partilerin sayısı bir seçim pusulasına sığmayacak orana ulaşmış durumda. Bu orana bir de seçimlere katılmayan siyasi partileri eklediğimizde ortaya çıkan resim Türkiye siyasetinde onlarca tabela partisinin varlığına işaret ediyor.

Böyle bir siyasi arenada şayet bir parti Türkiye’nin ilk beş partisi arasında zikrediliyorsa o partinin üzerinde konuşulmaya ve tartışılmaya değer bir parti olduğu açık hâle gelir. İYİ Parti’ye özgü bir diğer husus, söz konusu partinin kendisine hâlen siyasi bir misyon belirleyememesinden ötürü siyasi arenada en çok tartışılan parti hâline gelmesidir. İYİ Parti ile ilgili dikkat çekici bir başka husus, partiden istifa eden her bir üyenin partiden ayrılma sebebinin diğerlerinden farklı olmasıdır.

İYİ Parti’den ayrılan partililerin öne sürdüğü iddialar fazlasıyla çeşitli: “Bu parti milliyetçi değil”, “Bu parti sağcı değil”, “Bu parti Atatürkçü değil”, “Bu parti laik değil”, “Bu parti HDP ile ittifak yaptı”, “Madem MHP olacaktık zaten aslı var.”

Siyasi kimliği ve misyonu oturmuş siyasi partilerden ayrılanlar üyeler, daha çok kişisel anlaşmazlıklar yüzünden partilerinden ayrılır. Dikkat edilirse İYİ Parti’den ayrılan partinin her bir kurucusu, sanki her biri farklı partilerden ayrılmış gibi siyasi beyanlarda bulunuyor. Kozmopolit niteliği haiz şehirler için kullanılan bir ifade vardır: “Hiç kimseye ait olmayan şehir herkese aittir.’’ İYİ Parti’yi kurulduğu günden bu yana kaos ikliminden çıkaramayan partililerin partinin bu iç zenginliğini kavrayabildiğini düşünmüyorum.

Bir siyasi parti kuruluşunun hemen ardından ya da hatta kurulmadan önce misyonunu, felsefesini ve ülküsünü tanımlamak durumundadır. Zira ilgili partinin yürüteceği siyaset, benimseyeceği söylemler bunlara göre şekillenir. Oysa İYİ Parti, kurulur kurulmaz büyük bir talihsizlik yaşadı. Bu talihsizlik, muhalif arenaya hâkim olan Cumhuriyet Halk Partisi’nin politikalarının bir parçası olmasıydı. İYİ Parti Genel Başkanı Meral Akşener’in ifadesi ile İYİ Parti, CHP’nin “kuyruk partisi” olma tehlikesiyle karşılaştı. Uzun bir süre birlikte yürütülen bir siyasi müttefiklik sonucu İYİ Partililer CHP’nin doğasını çok iyi anlamış olmalılar. Tıpkı kendi içine kapanmış bir cemaat gibi CHP, kendi çıkarlarına hizmet etmeyen her kim varsa CHP’nin ötekisi olarak ilan etmiştir. CHP’nin sosyolojik sıkışmışlığının en önemli sebeplerinden biri bu olsa gerek. Özellikle CHP ile ittifak kuran siyasi partiler bir anda kendilerini muhalif arenanın ötekisi olarak bulabiliyorlar. Bu durum, CHP’nin tüm müttefiklerini nihai bir yenilgiye mahkûm ediyor. 2023 genel seçimleri Türkiye siyasetinin bu talihsiz durumunun son örneği oldu.

Peki kurulduğu günden bu yana siyasi bir kimlik, bir misyon, bir ideal, bir ülkü tanımlamakta zorlanan İYİ Parti bugün ne yapmalıdır?

1– İYİ Parti, her ne kadar siyasi arenada CHP politikalarının bir savunucusu olarak görülse de Mecliste tartışılan millî meselelerde HDP ile CHP’den ayrışmaktan çekinmemiş, bağımsız bir siyasi duruş sergileyerek millî meselelerde Türkiye’nin çıkarlarından yana bir tavır sergileyeceğini kanıtlamıştır. Bu meselelerde milliyetçi-muhafazakâr partilerin yanında yer almış, millî bir reflekse sahip olduğunu göstermiştir. Bu husus, İYİ Parti için elde var birdir. Bu doğal refleks, iyi bir şekilde analiz edilirse İYİ Parti’nin kimliğinin ve siyasi omurgasının nirengi noktası hâline getirilebilir.
2– İYİ Parti’nin sosyolojisi, birçok ayrı parçadan oluşmakla birlikte tarihsel oluşumu açısından CHP sosyolojisinin zıddıdır. Israrla CHP ile aynı safta durulması, İYİ Parti tabanındaki laik seçmeni CHP seçmenine yakınlaştırırken geriye kalan milliyetçi ve muhafazakâr seçmende partilerine yönelik bir tereddüdün oluşmasına yol açmıştır. İYİ Parti tabanı açısından Erzurumlu bir seçmenle Batı Anadolu’nun bir şehrindeki seçmen kendilerini aynı partinin mensupları olarak göremedi. Oysa her ağaç kendi kökü üzerinde yükselir. Bu nedenle İYİ Parti’nin güçlü bir siyasi omurga oluşturmaya, siyasi ilkelerini siyasi misyonuna ve ülküsüne göre oluşturmaya ve bunlara bağlı kalmaya ihtiyacı vardır.
3– CHP’yi siyasi bir çıkmaza sokan en önemli mesele dogmatik bir siyasi zihniyete sahip olmasıdır. CHP’nin dünyanın ve Türkiye’nin bugününü okuyamayan, siyasetini dünün dünyası ve Türkiye’si üzerinden oluşturmasına yol açan siyasi zihniyeti sosyolojik sıkışmışlığının esas nedenidir. İYİ Parti’nin siyasetini modellerken hem dünya konjonktürünü hem de Türkiye’nin son yirmi yılda ulaştığı muazzam kapasiteyi dikkate alması, CHP gibi modası geçmiş siyasi söylemleri benimsememesi gerekir.
4– Parti misyonunun ve ülküsünün oluşturulması açısından İYİ Parti, Adalet ve Kalkınma Partisi ile Milliyetçi Hareket Partisi’nden farklı olarak kendisini daha Batıcı bir siyasi parti olarak ortaya koyabilir. Avrupa Birliği’ne üyelik sürecine yoğunlaşabilir, katılımcı demokrasiden yana tavır alarak Batılı devletlerle ilişkiler konusunda hükümetten daha olumlu politikalar talep edebilir.

Her ciddi siyasi parti, siyasi fikirleri ve misyonu ile ülkenin geleceğine dair iddialı bir tutum sergilemeli, bunları söylemleri ve politikaları ile hayata geçirmelidir. İYİ Parti’nin Türkiye’nin bugününün ve yarınının şekillendirilmesinde ciddi bir etkiye sahip olması için önünde hakiki bir fırsat vardır. İYİ Parti, yarın bu fırsatı bulamayabilir. Tekrar tekrar vurgulamamız gerekir ki her ağaç kendi kökleri üzerinde yükselir.

 

Yazı Hakkında ki Düşünceniz?
Çok Beğendim
100%
Beğendim
0%
Orta Karar
0%
Sevmedim
0%
Hiç İyi Değil
0%
Yazar Hakkında
İhsan Aktaş